- Prawo Wzajemności
- Prawo Kontrastu
- Prawo Przyjaźni
- Prawo domniemania ("efekt placebo")
- Prawo spójności (konsekwencji)
- Zasada konformizmu
- Zasada zaangażowania
- Prawo skojarzenia
- Prawo Ograniczonej Dostępności
A oto ostatnie, dziesiąte (nie licząc tego fałszywego) Prawo Perswazji:
Prawo autorytetu (siły)
By wykorzystać na swoja rzecz to prawo, daj się poznać jako osoba kompetentna, z autorytetem, charyzmatyczna, ale nie zarozumiała.
Nie trudno wskazać całe grupy zawodowe i społeczne, które cieszą się silnym autorytetem i który to fakt często wykorzystywany jest w promocji i reklamie.
Wystarczy, że ubierzesz się w biały kitel i zaczniesz podawać się za lekarza, by to co mówisz, lub reklamujesz od razu jawiło się jako bardziej wiarygodne. Ma to niesamowitą manipulacyjną moc. Na szczęście o ile dobrze pamiętam, zabroniono prawem, by w reklamie aktor podawał się za lekarza, gdy nim w rzeczywistości nie jest.
Lekarze cieszą się ogromnym respektem wśród tzw. "zwykłych ludzi", ale nie tylko oni. Autorytetem cieszą się wszelkie służby mundurowe, a więc policja, wojsko, a także księża.
Ponadto, do wpływowych grup zaliczyć można profesorów, a nawet ... mechaników samochodowych lub urzędników w okienku na poczcie!
Słynny Eksperyment Milgrama doskonale ilustruje siłę autorytetów. Nic dodać, nic ująć.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz